Inkoon-Siuntion Vihreät järjestivät tiistaina 4.3. ilmastonmuutostapahtuman Siuntion Aleksis Kiven koulussa. Paikalle saapui 50 kiinnostunutta tapaamaan kansanedustaja Heidi Hautalaa ja seuraamaan Al Goren Epämiellyttävä totuus -elokuvaa.

Kuntalaisia puhututti illan aikana lentomatkustamisen aiheuttamat päästöt, ruokohelpi energiakasvina ja jokaisen henkilökohtaiset mahdollisuudet vaikuttaa ilmastonmuutoksen hillitsemiseen. Yleisöstä esitettiin kysymys Siuntion energia- ja ilmastostrategiasta, joka hyväksyttiin vihreiden tekemän aloitteen pohjalta. Vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja Kristian von Essen kertoi strategian koskettavan laaja-alaisesti kunnan toimintaa ohjeistaen niin uudisrakentamista kuin kunnan hankintojakin.

On ilahduttavaa huomata, miten ilmastonmuutos ja ympäristökysymykset kiinnostavat kuntalaisia, riippumatta iästä, sukupuolesta tai puoluekannasta, kuten tapahtuman yleisöstä oli helppo havaita. Voidaan toki ajatella, toteaa Inkoon-Siuntion Vihreiden puheenjohtaja Taina Janhunen, että vihreä politiikka on saavuttanut tavoitteensa, kun muutkin puolueet ovat saaneet viherherätyksen. Mutta juuri nyt vihreää politiikkaa tarvitaan vielä enemmän, jatkaa Janhunen, nyt kun sanat on muutettava päätöksiksi ja teoiksi. Energia- ja ilmastostrategia ei takaa automaattisesti kestävän kehityksen mukaista rakentamista tai energiankäyttöä Siuntiossa, vaan sen periaatteiden toteutumista tulee seurata jatkuvasti jokaisessa päätöksentekoelimessä ja juuri siinä vihreät kuntapolitiikot ovat avainasemassa.

Joukkoliikenne Siuntiossa puhututti myös yleisöä. Raideliikenteen puutteista konkreettisena esimerkkinä todettiin se, että Heidi Hautalan oli pakko kiirehtää junalle Kirkkonummelle asti, päästäkseen vihreästi kotiin. Aidosti kiinnostuneella yleisöllä olisi varmasti ollut vielä paljon keskusteltavaa oman uusmaalaisen, maanläheisen kansanedustajansa kanssa.