Siuntion kunnanvaltuusto päätti kokouksessaan tänään 25.5., että Siuntiossa otetaan 1.1.2010 alkaen käyttöön kotihoidontuen vapaaehtoinen kuntalisä. Kuntalisää maksetaan yhdeltä alle kolmivuotiaalta lapselta 136 €/kk ja muista alle esiopetusikäisistä 68 €/kk. Lisäehtona kuntalisän maksamiselle on, että kaikkien alle kouluikäisten lasten tulee olla kotihoidossa. Päätös on määräaikainen ja kuntalisän vaikutukset arvioidaan syksyllä 2011.

Tämä Marcus Nordströmin (r) ehdotus voitti äänestyksessä täpärästi 14-13 Merja Rahkola-Toivasen (kok) ehdotuksen, jonka mukaan kuntalisää ei olisi alettu maksaa 1.1.2010 alkaen, vaan mahdollisesti 1.1.2011 alkaen. Vihreä valtuustoryhmä (Timo Raivio, Yrjö Kokkonen ja Kristian von Essenin sijalla Harri Haanpää) kannatti Nordströmin ehdotusta.

Siuntion Vihreät katsovat, että on tärkeää tarjota erilaisten perheiden tarpeisiin sopivia vaihtoehtoja. Jos kuntalisä lisäksi  keventää paineita päiväkoti-investointeihin, sen parempi.