Anni Siuntiossa

Kristian von Essen esittelee Anni Sinnemäelle Siuntion juna-aikatauluja

Rantarata kaipaa akuutisti parannusta. Kunnollinen pariraideosuus välillä Inkoo-Siuntio olisi jo askel oikeaan suuntaan, jos rahat eivät riitä radan saattamiseksi kokonaan kaksiraiteiseksi Kirkkonummi-Karjaa-välillä, kuten Uudenmaan Vihreät on esittänyt.

Vihreiden puheenjohtaja, työministeri Anni Sinnemäki nosti asian esille keskiviikkona vieraillessaan Siuntiossa.

– Rantaradan suurin ongelma on yksiraiteisuus Kirkkonummelta länteen, joka pakottaa junat odottamaan vastaantulevaa junaa asemilla. Yksikin myöhästyminen johtaa ketjureaktioon, jonka seurauksena kaikki junat myöhästelevät, totesi Sinnemäki.

Rantarataa ja suunniteltua Espoo-Lohja-Salo-, eli ELSA-rataa on viime aikoina asetettu vastakkain läntisen Uudenmaan ratahankkeista puhuttaessa. Paikallinen eduskuntavaaliehdokas, vihreiden puoluevaltuuskunnan puheenjohtaja Kristian von Essen on tästä harmistunut.

– Tarvitsemme molempia. Lyhyellä tähtäimellä sekä Helsingin ja Turun välinen liikenne että paikallisliikenne Karjaalle ansaitsevat paremmat toimintaedellytykset. Pitkällä tähtäimellä tarvitaan moderni, nopea yhteys Helsingistä Espoon ja Salon kautta Turkuun, jonka raiteet mahdollistavat sekä paikallisliikenteen että nopeat kaupunkien väliset yhteydet. Rantarataan tehdyt investoinnit mahdollistaisivat tämän jälkeen tiheämmän paikallisliikenteen, von Essen huomautti.

Vihreät haluaa nostaa ratainvestoinnit ulos budjettiraameista, varmistaa raideverkoston pitkäjänteisen suunnittelun ja riittävän rahoituksen. Vihreät on esittänyt raideliikenteelle 2,6 miljardia euroa lisärahaa vuosina 2012–2020. Tämän rahoittamiseksi Vihreät on valmis luopumaan osasta valtion omistamista yrityksistä, jotta rahat voitaisiin investoida infrastruktuurihankkeisiin.