[Julkaistiin Länsi-Uusimaassa ja Kirkkonummen sanomissa 5.10./6.10.]

Siuntiossa järjestettiin neuvoa-antava kansanäänestys koskien Siuntion ja Lohjan välistä kuntaliitosta. Äänestyksessä melkein kaksi tuhatta Siuntiolaista, eli kaksi kolmasosaa äänestäneistä, valitsi vaihtoehdon joka kuului: ”Ei, en kannata kuntaliitosta”.

Kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja Merja Rahkola-Toivanen tarjoaa Västra Nyland -lehdessä (30.9.) uskomatonta akrobatiaa äänestystuloksen tulkinnassa. Päättely väännetään suunnilleen niin, että kuntalaiset äänestivät palveluiden puolesta, ja tältä pohjalta enemmistö äänestäjistä olisi Siuntion Kokoomuksen valtuustoryhmän mielestä Lohjan kanssa tehtävän kuntaliitoksen puolella.

Epätoivoisilta kuulostavat myös paikallisyhdistyksen pj:n Heikki Kaislan (KS 2.10.) vihjailut siitä, että koko ei-kampanja olisi RKP:n salaliitto Siuntion liittämiseksi Raaseporiin. Voi pyhä yksinkertaisuus! Valtuutetulla on toki oikeus äänestää miten parhaaksi katsoo, mutta asia-argumenttien puuttuessa ei pidä sortua huhujen ja asiattomuuksien levittämiseen. Myös kunnanhallituksen pj:n Arto Penttisen äänestäjiä aliarvioivat lausunnot ovat herättäneet ihmetystä.

Surkuhupaisaa on ettei kuuntelevana korvapuolueenakin itseään mainostanut Kokoomus alun perinkään olisi halunnut kansanäänestystä. Perustelu joka silloin esitettiin oli, että vaaleilla valittu valtuusto edustaa kuntalaisia. Äänestystuloksesta voi nyt kuitenkin olettaa, että merkittävä osa EI -vaihtoehtoa äänestäneistä on Kokoomuksen äänestäjiä. Jos olisin yksi näistä, ottaisin nyt pikaisesti yhteyttä omiin valtuutettuihini. Kunnanvaltuusto päättää liitossopimuksen kohtalosta 9. marraskuuta.

Kristian von Essen
valtuustoryhmän pj