Kansanedustaja Pekka Haavisto (vihr.) vieraili tiistaina Siuntiossa. Hän tutustui Siuntion “Jokipuistoon” ja otti osaa siellä järjestettyyn piknikkiin yhdessä kuntalaisten kanssa.
Tapahtuma keräsi mukavasti yleisöä, kolmisenkymmentä, ja sääkin suosi. Monet siuntiolaiset kävivät nyt ensimmäisen kerran vanhan rautakaupan vieressä sijaitsevan niityn takana olevaan puistikkoon. Paikan kauneus nostatti ihastuneita huudahduksia.
– Joki on erittäin tärkeä resurssi Siuntiolle. Olisi tärkeää saada kuntalaiset mukaan suunnittelutyöhän ja vakavasti pohtimaan, mitä jokivarren kulttuurimaisema-alueelle tehdään, ja toisaalta, miten joki otetaan huomioon kunnan keskustan kehittyessä, totesi Haavisto.
Tilaisuuden järjesti Siuntion Vihreät, jotka tarjosivat kaikille kiinnostuneille ja uteliaille mahdollisuuden nauttia kauniista alkukesän päivästä joen rannalla. Kunnan keskus on kasvamassa uuden kaavan myötä moderniksi asumis-ja kauppakeskukseksi rautatien varteen. Vihreät haluavat herättää keskustelua ja koota ajatuksia yhdessä kunnan asukkaiden kanssa siitä, miten kunnan halki virtaava luonnonkaunis Siuntionjoki voidaan parhaiten hyödyntää virkistyskäytössä pitäen samalla huoli luonnon kestävyydestä.
– Tilaisuus oli todellakin onnistunut, iloitsi Siuntion vihreitä edustava Taina Janhunen. Paikalla oli lapsiperheitä, nuoria pariskuntia ja ikäihmisiä.
Paikallinen ympäristöyhdistys on raivannut Siuntion kirjastoa vastapäätä sijaitsevalta entiseltä rautakaupalta polun alas joelle. Ympäristöyhdistyksen puheenjohtaja Yrjö Kokkonen, joka on myös kunnanvaltuutettu, kertoi paikalla olijoille alueeseen liittyvistä suunnitelmista. Joen rantaan on Siuntion keskustasta yllättävän hankala päästä. Siksi kunnan olisi nyt pidettävä huoli, että tämä viimeinen vapaa joenvarsitontti jäisi aidosti kuntalaisten käyttöön, eikä sitä rakennettaisi täyteen. – Rantaan on esitetty mm. grillipaikkaa, penkkejä, laituria ja keinua. Kuntalaisten mielipiteet on tärkää kuulla ja kunnan on sen jälkeen kehitettävä aluetta toiveiden mukaan.
Kunnan keskustan kehittämisen ohella kansanedustaja Haavisto sai mukaansa evästyksiä mm. harkinnassa olevasta Porkkalan-Störsvikin kansallispuistosta, jota vihreät lämpimästi kannattavat. Keskusteluun nousivat myös siuntiolaisia huolestuttavat kivilouhimoasiat.