Siuntion valtuusto kokoontui taas. Tällä kertaa eniten keskustelua syntyi rautatien pohjoispuolen osayleiskaavasta. Lisäksi jätettiin paljon valtuustoaloitteita, joissa sivuttiin kunta- ja palvelurakenneuudistustakin.

§ 40 Vuoden 2013 talousarvion investointiosan muuttaminen sivistystoimen osalta: Sjundeå svenska skolan ja Tyyskylän päiväkodin tietotekniikkaan vuodelle 2012 varatut 35.000 € siirrettiin vuodelle 2013.

§ 41 Kunta ei halunnut pidättää itsellään toimivaltaa kunnallis- ja kiinteistöverosta vapauttamisessa, joten toimivalta siirtyy verohallinnolle 1.6.2013 alkaen.

§ 42 Kuntakeskuksen ydinalueen kehittäminen ja rautatien pohjoispuolisen alueen yleiskaavoitus: Valtuusto hyväksyi pienehkölle rautatien pohjoispuoliselle alueelle osayleiskaavan, jossa aluelle mahdollistetaan asuin-, liike- ja toimitilarakentamista.

Käsittelyn aikana Timo Raivio (vihr) ehdotti kaavan palauttamista valmisteluun ja Vesa-Matti Louekoski (ps) kannatti tätä. Perusteluina mainittiin mm., että kaava aiheettomasti suosisi yhtä maanomistajaa, että asemakaava olisi tosiasiallisesti jo laadittu, ja että lautakuntaa olisi johdettu harhaan.

Tekninen johtaja vakuutti, että mm. rakennusoikeutta voitaisiin vielä täsmentää, ja itse asiassa Uudenmaan liittokin oli lausunnossaan todennut, että ”Asema- ja yleiskaavan muutoksia on mahdollista valmistella samanaikaisesti, mutta yleiskaavan muutos tulee hyväksyä ennen asemakaavamuutoksen hyväksyntää.” Palautusesityksen puolesta äänestivät Raivio (vihr), Kristian von Essen (vihr), Vesa-Matti Louekoski (ps), Mika Mäenpää (ps) sekä Heikki Valtavaara (kok), joten käsittelyä jatkettiin äänin 22-5.

Käsittelyn jatkuessa ehdotin pontta, jonka mukaan hyväksyessään rautatien pohjoispuolisen alueen osayleiskaavan valtuusto edellyttää, että asemakaavassa alueelle varataan riittävästi liityntäpysäköintipaikkoja. Valtavaara puolestaan ehdotti pontta jonka sisältö (tarkkaa sanamuotoa minulla ei ole) oli jokseenkin, että asemakaavaa laadinnan yhteydessä rakennusoikeuksia määrättäessä kiinnitetään erityistä huomiota kuntalaisten yhdenvertaisuuteen. Ponnet hyväksyttiin yksimielisesti, kuten lopulta itse kaavakin.

§ 43 Siuntio hyväksyi sosiaalihuollon järjestämistä koskevan yhteistoimintasopimuksen Inkoon kanssa.

§ 44 Valtuusto merkitsi terveyskeskusmaksun poistamisen selvittämistä koskevan valtuustoaloitteen loppuun käsitellyksi.

§ 45 Siuntio ei vielä valinnut edustajaansa Lohjan kaupungin ympäristö- ja rakennuslautakunnan ympäristöterveysjaostoon, sillä puolueet sopivat tällaisista ylikunnallisista paikoista piiritasolla, ja neuvottelut ovat vielä kesken.

§ 46 Länsi-Uudenmaan jätelautakuntaan valittiin varsinaiseksi jäseneksi Antero Honkasalo (vas). Lisäksi Raaseporin nimeämän jäsenen varajäseneksi valittiin Merja Laaksonen (r).

§ 47 Hiiden opiston johtokuntaan valittiin Maarika Jalava ja hänen varajäsenekseen Hilkka Toivonen.

§ 48 Uudenmaan liiton edustajainkokoukseen valittiin Siuntion edustajaksi Rabbe Dahlqvist (r) ja hänen varajäsenekseen Veikko Tanskanen (vas).

§ 49 Siuntio valitsi valtuustokauden 2013–16 tilintarkastajaksi tarjouskilpailun perusteella PwC Julkistarkastus Oy:n.

Kokouksessa jätettiin koko joukko aloitteita. Seuraavat kuvaukset osin ulkomuistista, kun minulla ei ole aloitteiden tekstiä eikä tietoa allekirjoittajista.

Arto Penttinen (kok) jätti kokoomuksen ja perussuomalaisten allekirjoittaman aloitteen, jonka tarkoituksena on esittää Lohjalle virallinen kutsu yhteistyötapaamisesta ajankohtaisia kunta- ja palvelurakenneuudistuksia koskien.

Mikael Westermarck (sit kok) jätti aloitteen koskien kunnan taloudellista tilannetta – viime vuoden tulos oli -1,6 M€ – ja tivasi seuraavaan valtuuston kokoukseen taloustilannekatsausta ja esitti, että kunnassa laadittaisiin uusi talouden tasapainotusohjelma.

Vesa-Matti Louekoski (ps) jätti valtuustoaloitteen, jossa vaadittiin tarkastelemaan kriittisesti Siuntion terveyskeskuspalveluja hoitavan Doctagon Oy:n laskutusperusteita.

Marcus Nordström (r) jätti varsin suositun aloitteen, jossa pyydettiin selvittämään, mikä johti siihen, että Siuntion erikoissairaanhoidon budjetti ylittyi 400.000 €:lla, ja vastasiko vuoden 2012 jälkipuolella toteutunut terveydenhoidon palvelutaso LOSTin kanssa sovittua.

Heikki Valtavaara (kok) jätti aloitteen, jossa pyydettiin selvittämään, menettelikö valtuuston puheenjohtaja virheellisesti, kun valtuusto käsitteli helmikuun kokouksessaan Valtavaaran tammikuun kokouksessa jättämiä aloitteita. Louekoski kirjoitti asiasta aiemmin blogissaan. Tästä oli syntyä jo valtuuston kokouksessa kipakka väittely, sillä aivan perustellusti voi kysyä, eikö menettelytapavirhettä epäiltäessä olisi oikeampi menettely tehdä kunnallisvalitus hallinto-oikeuteen.

Itse jätin aloitteen ympäristöystävällisten menettelytapojen kehittämisestä kunnan toiminnassa. Se saikin ilahduttavan paljon kannatusta kautta koko poliittisen kentän.

Yleisesti ottaen Siuntion valtuustoon näyttää oikeastaan jo viime valtuustokaudella, jos ei aikaisemminkin, pesiytyneen tapa tehdä valtuustoaloitteita, joissa vaaditaan selvittämään sitä tai tätä menneisyydessä tapahtunutta tai milloin kenenkin luottamushenkilön tai viranhaltijan toimintaa. Sellainen on harvoin hyödyllistä. Ei kunnanhallituksen tehtävä ole penkoa menneitä, vaan tehdä työtä tulevaisuuden eteen.

Jos uskoo jossakin päätöksessä tapahtuneen virheen, siihen voi hakea muutosta, ja tilintarkastajan tehtävä on tarkastaa myös kunnan hallinto. Lisäksi kunnanvaltuutetuilla on varsin laaja tiedonsaantioikeus: asiakirjojen pitäisi olla saatavilla pyytämällä, eikä niiden saamiseksi tarvitse valtuustoaloitteita laatia. Itse asiassa tuon Kuntaliiton sivun mukaan luottamushenkilö ei voi vaatia koonteja, yhteenvetoja tai selvityksiä. Eteenpäin vievät aloitteet ovat enemmän ainakin minun mieleeni.