Siuntion valtuusto kokoontui kevätkauden viimeiseen kokoukseensa. Painavimpana asiana listalla tilinpäätöksen 2012 hyväksyminen. Lisäksi perustettiin virkoja. Kokous sujui erinomaisen asiallisessa hengessä.
§ 57 Kokouksen järjestäytyminen. Kesä varmaankin näkyi siinä, että poissa olivat valtuutetut Karell, Karvonen, Nordström, Pesonen, Raivio ja Westermarck. Näistä Pesoselle ei ollut saatu varavaltuutettua paikalle.
§ 58–59 Vähäisiä kaavamuutoksia, hyväksyttiin.
§ 60 Myytiin 210 m² tontti viereisen tontin omistajille.
§ 61 Ostettiin 300 m² maata siirtoviemärilinjaa varten.
§ 62 Lastentarhanopettajan vakanssin muuttaminen hallinnollisen päiväkodinjohtajan vakanssiksi 1.8.2013 alkaen.
Tässä Heikki Kaisla (kok) esitti § 62–64 käsittelyä vasta § 67 jälkeen, kun meillä olisi parempi käsitys kunnan taloudellisesta tilanteesta. Tästä äänestettiin ja äänestin Kaislan mukana, mutta äänin 14-10 (2 tyhjää) valtuusto päätti pitäytyä pykälien alkuperäisessä järjestyksessä. Päätettiin siis korvata lastentarhanopettajan vakanssi hallinnollisen päiväkodinjohtajan vakanssilla, mikä tekee tehtäväkohtaiseen palkkaan hieman yli 500 €/kk lisää. Itse asia hyväksyttiin keskustelutta.
§ 63 Perhetyöntekijän virkanimikkeen muutos erityissosiaaliohjaajaksi ja sosiaaliohjaajan viran perustaminen sosiaalipalveluihin. Näin tehtiin, ja hyväksyttiin samalla loppuvuodeksi lisämääräraha 16000 € sosiaaliohjaajan vakanssin perustamiseksi 1.8. alkaen ja 3000 € virkanimikkeen muutokseen. Tässä kunnanhallituksen puheenjohtaja kertoi kunnanhallituksen keskustelleen vakavasti virkojen perustamisesta, mutta katsoneen ne kuitenkin tarpeelliseksi kokonaisuuden hallitsemiseksi.
§ 64 Vanhuspalveluiden esimiesten nimikkeiden muuttaminen sekä toimen muuttaminen viraksi. Muutettiin vastaavan sairaanhoitajan vakanssi hoivapalveluesimiehen viraksi 1.7.2013 alkaen ja myönnettiin perusturvalle lisämääräraha 2500 € tälle vuodelle.
Tässä Kaisla ehdotti muutosten hylkäämistä, mutta perusturvajohtaja Öberg perusteli viran perustamista sillä, että tehtävässä on tehtävä päätöksiä virkavastuulla. Äänestettiin, ja äänin 22–4 muutokset päätettiin kuitenkin tehdä.
Tavallaan on hieman erikoista, että tässä valtuuston kokouksessa päätettiin myöntää kaksi eri lisäbudjettia perusturvaosastolle, tai kolme, jos § 63 kaksi eri kohtaa luetaan erikseen. Jotenkin toivoisi, että nämä voitaisiin koota yhteen hieman isommiksi kokonaisuuksiksi.
§ 65 Talouden seuranta. Harmi kyllä viranhaltijat eivät juuri avanneet meille esityslistan yhteydessä lähetettyjä taulukkolukuja. Esitin huolestuneisuuteni taloustilanteesta ja budjetin 2013 pitävyydestä kunnanhallitukselle laatimani kysymyksen pohjalta. Sain kuulla, että hallintokuntia on evästetty toimimaan säästäväisesti ja että tilannetta seurataan, ja että vaikka tilanne on vaikea, se ei liene olisi niin haastava kuin pelkäsin. Tonttimyynnin tilanne on haastava, mutta toimiin sen edistämiseksi on ryhdytty; erikoissairaanhoidon kulut näyttäisivät pysyvän aisoissa; siirtoviemäri-investointiin saattaa riittää 1,3 miljoonaa budjetoidun kolmen miljoonan sijaan.
§ 66 Siuntion kunnan vuoden 2012 talousarvioylitykset päätettiin hyväksyä. Tärkeimmät syyt siihen, että vuosi 2012 jäi 1,6 miljoonaa alijäämäiseksi, ovat 1) suuret erikoissairaanhoidon kustannukset erityisesti syys-lokakuussa, 2) hallinto-oikeudessa kaatunut kaava, jonka vuoksi maankäyttösopimustulot siitä jäivät saamatta, ja 3) sekalaista teknisen osaston alibudjetointia.
§ 67 Tarkastuslautakunnan arviointikertomus vuodelta 2012 päätettiin hyväksyä. Arviointikertomus on erittäin kriittinen. Joitakin poimintoja:
Rahavarojen muutos, –0,6 m€, johti siihen, että budjetoitujen investointien osittaisesta siirtymisestä huolimatta tilivuoden lopussa kunnan rahavarat vastasivat parin tunnin keskimääräistä maksuliikennettä.
Nettolainan lisäys vastaa 3,15 veroprosenttia. Kunta on rahoittanut toimintaansa tulevien vuosien verotuksella.
Siuntiossa Valtioneuvoston määrittelemät kriisikuntakriteerit täyttyvät lainamäärää lukuunottamatta.
§ 68 Vuoden 2012 tilinpäätös ja toimintakertomus hyväksyttiin ja vastuuvapaus asianosaisille myönnettiin.
Ismo Turunen (sd/sit) totesi, että viranhaltijoilla on ollut aivan riittävästi paineita, ja että pienen kunnan ongelmat näkyvät mm. siinä, että erikoissairaanhoidon kustannuspiikki syys-lokakuussa keikutti koko vuoden taloutta. Tärkeää olisi saada selvyys tämän vuoden taloudelliseen tilanteeseen, jotta ensi vuotta voitaisiin suunnitella realistiselta pohjalta.
Heikki Kaisla (kok) kertoi rakennusalalla olevan tapana sanoa, että kun kolme kertaa rakennetaan, niin hyvä tulee, mutta että kolme kertaa rakentamiseen on vaikea löytää maksaja. Siuntiossahan tehtiin 2012 paljon työtä Lohja-liitoksen eteen, mutta kun se keväällä päätettiinkin hylätä, oli taas tehtävä paljon työtä palvelujen järjestämisen varmistamiseksi.
Vesa-Matti Louekoski (ps) totesi, että viime vuosi on ollut haastava, mutta että siitä olisi otettava opiksi, ja vihjasi tarkemmin yksilöimättä, että jotkut saattaisivat tuntea piston sydämessään.
Antero Honkasalo (vas) kannatti ajatusta, että poikkeuksellisesta vuodesta olisi aiheellista ottaa opiksi.
Kristian von Essen (vihr) kiitti viranhaltijoita kärsivällisyydestä luottamushenkilöiden kanssa ja oli tyytyväinen siihen, että erikoissairaanhoito näyttäisi nyt pysyvän budjetissa.
Marko Linnala (Tahto ja Toivo) yhtyi von Essenin esittämiin näkemyksiin.
Åke Holmlund (kesk) piti seikkaperäisen puheenvuoron, jossa oli tarkastuslautakunnan arviointikertomuksen tapaan hyvin kriittinen. Alijäämän syitä erittelemättä hän ei kiittänyt sitä, että vuodelle 2012 päätettiin keventää verotusta. Hän totesi, että nettovelan lisäys vuonna 2012 vastasi 3,15 veroprosenttia ja arvioi, että oman rahoituksen osuutta on jatkossa nostettava. Edelleen investoinnit olivat 2,3 M€ suuremmat kuin poistot, mutta tämäkään ei riitä, jos kunnan kasvu palaa aiempaan tahtiin. Myös kulujen kasvu on ollut aivan liian nopeaa.
Stefan Svanfeldt (r) muistutti, että Inkoota lukuunottamatta kaikki länsiuusimaalaiset kunnat päätyivät vuonna 2012 miinukselle ja toivoi yhteistyötä jatkossa.
§ 69 Henkilöstötilinpäätös hyväksyttiin.
Näiden varsinaisten kokousasioiden lisäksi Heikki Valtavaara (kok) jätti aloitteen, joka liittyi kirjallisen ohjeistuksen laatimiseen oppilashuoltotyöryhmille ja lastensuojeluun.
Lisäksi päädyimme pohtiessamme asiaa siihen, että kyselytuntikysymykseni kunnan talousarvion 2013 toteutumisesta olisi kuitenkin parempi käsitellä valtuustossa hieman laajemmin. Keräsin siis riittävän määrän valtuutettujen allekirjoituksia varsin kattavasti eri valtuustoryhmistä, jotta kysymys voidaan käsitellä valtuuston työjärjestyksen 6 § mukaisena kirjallisena kysymyksenä niin, että siitä päästään valtuustossa keskustelemaankin. Toimitan paperin kunnantalolle heti huomenna.
Nyt kesälaitumille: seuraava valtuuston kokous on vasta syyskuussa. Hyvää kesää!