Julkaistu Helsingin Sanomien mielipidepalstalla 21.1.2014.
VR järkytti Länsi-Uuttamaata ehdottamalla liikenneministeriölle, että rantaradan lähiliikenteen pääteasema olisi jatkossa Siuntio. Inkooseen ja Karjaalle ei enää kulkisi lähijunia. VR perustelee tätä väittämällä, että rantaradan paikallisjunat hidastaisivat kaukojunien kulkua.
VR:n perustelut eivät vastaa junankäyttäjien kokemuksia. Tilanne on pikemminkin päinvastoin. Kirpeinä paikallisaamuina paikallisjuna joutuu harmillisen usein odottamaan Turusta myöhässä tulevaa pikajunaa, ennen kuin saa lähteä radalle. Paikallisjunien matkustajat ovat saaneet tuntea palelevissa varpaissaan, että kun erikoistilannetta ratkottaessa kauko- ja lähiliikenne on asetettava vastakkain, lähiliikenteen juna saa odottaa.
VR:n ehdotus tuskin palvelee muita kuin VR:ää itseään. Pääkaupunkiseudun lähiliikenne (Karjaalle, Riihimäelle ja Lahteen asti) kilpailutetaan niin, että kilpailutettu liikenne alkaa 2018, kun kaukoliikennemonopoli jatkuu 2024 loppuun. Vaikuttaa ilmeiseltä, että VR haluaa suojella monopoliaan Helsingin ja Karjaan välisessä liikenteessä ajamalla lähiliikenteen alas ennen kuin se kilpailutettaisiin.
Poliittisesti VR:n ehdotuksen pitäisi olla täysin mahdoton. Kokoomusko vahvistaisi VR:n monopoliasemaa avoimen kilpailun kustannuksella? Demarit ja vasemmistoliittoko haluaisivat tehdä länsiuusmaalaisen työväestön pendelöinnistä pääkaupunkiseudulle hankalampaa ja kalliimpaa? Vihreätkö haluaisivat edistää autoilua? RKP:kö haluaisi umpioida ruotsinkielisen Länsi-Uudenmaan? Ei paikallisjunissa mitään synnillistäkään ole.
Liikenneministeriöllä on ratkaisun avaimet. Haluaako se asettua länsiuusmaalaisten joukkoliikenteen käyttäjien puolelle, vai tukeeko se mieluummin VR:n poltetun maan taktiikkaa sen roikkuessa kynsin hampain kiinni henkilöliikennemonopolissaan?
Harri Haanpää
kunnanvaltuutettu
Siuntio