(Julkaistu mielipidekirjoituksena Helsingin Sanomissa 23.9.2015.)

Kristian Parviainen (HS Mielipide 19.9.) perusteli, miten kohtuutonta Siuntion kunnalle olisi lopettaa Y-juna, kuten liikenneministeriö nyt esittää, kun kunta on jo pitkään suunnitellut maankäyttönsä junaliikenteen varaan. Maantieteellisistä syistä junayhteyttä Helsinkiin on vaikea korvata busseilla, sillä rata kulkee suoraan, mutta maanteitä joutuu kiertämään. Ehdotamme siksi Y-junan kilpailuttamista pikimmiten.

Kaukoliikenteessä Kataisen hallitus jatkoi VR:n yksinoikeutta vuoteen 2024, mutta pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä Karjaalle, Riihimäelle ja Lahteen yksinoikeus päättyy vuoden 2017 lopussa. HSL on puolestaan tehnyt VR:n kanssa omaa aluettaan koskevan aiesopimuksen liikennöinnistä vuoteen 2021 asti, mutta tämä ei koske HSL-alueen ulkopuolista lähiliikennettä. Länsi-Uudenmaan paikallisliikenne voidaan ja pitää kilpailuttaa viimeistään vuoden 2018 alusta.

Ei ole yllättävää, etteivät liikenneministeriön ja VR:n neuvottelut johtaneet tulokseen. VR ei halua Y-junia ajettavan. Tammikuussa 2014 VR ehdotti kesken sopimuskauden, että Y-junan reitti päätettäisiin Siuntioon, koska paikallisjunat häiritsivät myöhässä kulkevia Turun pikajunia. Ei kuitenkaan ole millään tavalla hyväksyttävää ajaa alas suosittua paikallisjunaa yksinoikeuden turvin alle kaksi vuotta ennen kuin reitti avautuu kilpailulle.

Ehdotamme, että liikenneministeriö ryhtyy toimiin Y-junaliikenteen kilpailuttamiseksi pikimmiten, viimeistään vuoden 2018 alusta. Tästä pilottihankkeesta saatavat kokemukset olisivat arvokkaita niin ministeriölle kuin muillekin toimijoille, kun muutaman vuoden kuluttua HSL- ja kaukoliikenne avautuvat kilpailulle. Siirtymäkautena on ehdottomasti turvattava liikenteen jatkuminen keskeytyksettä, sillä lakkautettua liikennettä on aina vaikeampi palauttaa.

Harri Haanpää
kunnanvaltuutettu (vihr), Siuntio

Maria Isoaho
kunnanvaltuutettu (vihr), Inkoo

Tanja Konttinen
kaupunginvaltuutettu (vihr), Raasepori