Ylitarkastaja Maria Vuorelma ympäristöministeriöstä kertoi siuntiolaisille Pariisin ilmastosopimuksesta.

Pariisin ilmastoneuvotteluihin osallistunut ympäristöministeriön ylitarkastaja Maria Vuorelma vieraili Siuntiossa keskiviikkona 3. helmikuuta. Hän kertoi Siuntion Vihreiden isännöimässä tilaisuudessa Pariisissa viime joulukuussa solmitusta kansainvälisestä ilmastosopimuksesta, jonka päämäärä on hillitä ilmastonmuutosta ja auttaa maailman maita sopeutumaan siihen.

Tilaisuuden aluksi isäntien Harri Haanpää esitteli lyhyesti asian luonnontieteellistä puolta. Fossiilisten polttoaineiden käyttö lisää ilmakehään hiilidioksidia, joka puolestaan estää lämpösäteilyä karkaamasta maapallolta ja maapallo lämpenee. Ilmasto on jo lämmennyt asteen esiteollisesta ajasta, minkä vaikutukset näkyvät jo eri puolilla maailmaa toisaalla ruoantuotantoa haittaavina kuivuuskausina ja toisaalla hyvin runsaina sateina sekä tulvina.

Ylitarkastaja Vuorelma kertoi Pariisin ilmastosopimuksen olevan käänteentekevä ilmastopolitiikan saralla. Kaikki maailman maat sitoutuivat pitämään maailman lämpötilan nousun alle kriittiseksi
todetun kahden asteen, pyrkien jopa enintään 1,5 asteen lämpenemiseen.

– On kansainvälisen politiikan paradokseja, että Pariisissa saavutettiin loistava tulos, kun ei yritetty määrätä ylhäältäpäin maiden päästövähennyksistä, kertoo Vuorelma. – Kansainvälisessä politiikassa kasvojen säilyttäminen on kaikki kaikessa, eikä vapaamatkustajia katsota hyvällä. Kun maat saivat itse määritellä, kuinka paljon ne pystyvät tuomaan yhteiseen pöytään, saatiin jo tällä kierroksella tuntuvia päästövähennyssitoumuksia. Jatkossa vähennysten riittävyyttä verrataan viiden vuoden välein yhteisesti sovittuun, alle kahden asteen tavoitteeseen. Tämä tarkoittaa, että kansalaisten ympäri maailmaa on syytä vaatia hallituksiltaan jatkossakin kunnianhimoista ilmastopolitiikkaa.

Tilaisuuden päätteeksi Inkoon–Siuntion ympäristöyhdistyksen Pia Virta johdatteli keskustelua siitä, miten tavalliset perheet voivat pienentää hiilijalanjälkeään. Kotitalouksien hiilijalanjälki koostuu pääasiassa asumisesta, liikkumisesta ja ravinnosta. Ravinnon hiilijalanjälkeä voi pienentää vähentämällä lihankäyttöä ja liikkuessa kannattaa suosia joukkoliikennettä. Asumisessa kannattaa välttää turhaa roinaa – tavaroiden valmistaminen kuluttaa aina luonnonvaroja – ja satsata uusiutuvaan energiaan. Tilaisuudessa toivottiinkin, että Siuntio edistäisi pienimuotoisen uusiutuvan energian yleistymistä sallimalla aurinkopaneelien asennuksen ilman toimenpidemaksuja.