Siuntion Vihreät on nimennyt kuusi ensimmäistä ehdokasta huhtikuun 2017 kuntavaaleihin.

Ehdokkaiksi nimettiin Harri Haanpää, Yrjö Kokkonen, Reijo Korhonen, Karl Nilsson, Eljas Rahikainen ja Hilkka Toivonen.

– Juuri nyt ilmassa on paljon epävarmuutta, joten ensi valtuustokaudesta tulee varmasti mielenkiintoinen, Harri Haanpää tuumii. – Vaikkapa nyt junaliikenteen tulevaisuus: kunta sai junaliikenteen jatkumaan, vaikka pari tärkeää vuoroa puuttuu vielä. Ehkäpä jatkossa kannattaisi liittyä HSL:ään, niin samat liput kävisivät busseissakin?

– Siuntio on vähän pieni järjestämään terveydenhoitonsa itse. Jos sote-uudistus toteutuu, pitää olla tarkkana, miten maakunta muotoutuu – ja jos uudistus yhä viivästyy, voisi olla hyvä pyrkiä yhteistyöhön naapurikuntien kanssa, visioi Reijo Korhonen.

– Voisimme myös ottaa mallia naapurien onnistuneista ratkaisuista, suunnittelee Karl Nilsson. – Inkoon kirjastosta on tullut kuntalaisten olohuone, kun kuntalaiset pääsevät sinne silloinkin, kun kirjastovirkailijoita ei ole paikalla. Miksei meilläkin?

– Lähtökohtana täytyy olla, että koululaiset saavat työskennellä terveessä ympäristössä, vakavoituu Hilkka Toivonen. – Toivomme, että Päivärinteen koulun mainio henki kantaa tämän evakkovuoden yli.

– Siuntiossa on kaavoitettu varastoon aika paljon, aseman ympärillekin parille tuhannelle uudelle asukkaalle. Nyt on aika katsoa suunnittelua strategisemmin: mihin haluamme asutusta ja mihin liiketoimintaa, ja miten kivilouhimot pidetään riittävän erillään asutuksesta, kaavailee Yrjö Kokkonen.

– Ensi kaudella on monenlaisia asioita ratkaistavaksi, Eljas Rahikainen summaa. – Toisaalta se merkitsee, että Siuntiossa tehdään lähivuosina monia kauaskantoisia päätöksiä. Tulevaisuutta ei parane pelätä. Kutsumme kaikki mukaan rakentamaan vihreää Siuntiota!

Siuntion Vihreiden seuraava tapaaminen on sunnuntai-iltana 2.10.
Lisätietoja: Harri Haanpää, 050 3301501

Harri Haanpää