Siuntion HSL-illassa Folksam Arenalla oli noin 80 kuntalaista kuulemassa joukkoliikenteen uudistumisesta. HSL kertoi aluksi omasta toiminnastaan yleisesti. HSL:n vastuulle kuuluvat joukkoliikenne, liikennepolitiikka ja -investoinnit pääkaupunkiseudulla. HSL ostaa liikennöintipalvelut yhteistyökumppaneiltaan. Lippujärjestelmä on HSL:n ja myös matkustajainformaatio ja markkinointi. Lisäksi HSL:lle työskentelee 120 lipuntarkastajaa, jotka hoitavat myös VR:n kaukoliikenteen lippujen tarkastuksen.
Vuoden vaihteessa Siuntio saa kaksi uutta junavuoroa eli 7.49 Y (8.41) Siuntiosta Helsinkiin ja 16.22 Y (17.08) Helsingistä Siuntioon. Ei ole näkyvissä muita liikenteen lisäyksiä. Lisäksi öisin jatkaa yhä uudehko Raaseporin maksama yöjunavuoro, joka lähtee klo 23.03 Helsingistä Siuntioon. Tämä juna tuo juhlijat kotiin maltilliseen aikaan myös viikonloppuisin.
Bussiliikenne hoidetaan lähes kuten ennenkin, mutta Avainlinjoilla ja linjoilla 181 sekä 182 käy jatkossa HSL-lippu. Lohjan suuntaan oleva koululaisliikenne säilyy ennallaan, ei HSL-lippuja.
Vyöhykerakenteessa sisäinen liikenne kattaa Kirkkonummen ja Siuntion. Lähiseutu 3 -lipulla pääsee matkustamaan kaikilla vyöhykkeillä. Vuoden 2018 alusta lohjalaisetkin (virkkalalaiset) saavat ostaa subventoidun Lähiseutu 3 -lipun, joka on samanhintainen kuin siuntiolaisille.
Henkilökohtaisen matkakortin saa siuntiolainen veloituksetta 15.12.2017 mennessä verkosta.
Jatkossa asemalla on HSL-lipunmyyntiautomaatti. Siuntiossa HSL:n palvelupisteet palvelevat kirjastossa ja S-marketissa. Mobiililippuja voi ostaa joulukuun alusta myös lapsille. Täällä tarkemmat tiedot: https://www.hsl.fi/liput-ja-hinnat.
Tilaisuuteen osallistuvilla oli paljon toiveita ja kysymyksiä. Moni oli todella tyytyvinen siitä, että Siuntio on nyt HSL:n jäsen, sillä kulkeminen pääkaupunkiseudulla yhdellä lipulla helpottaa arkea. Lisäksi kaksi uutta junavuoroa parantaa työmatkalaisten yhteyksiä. Viikonloppuliikenteen puuttuminen puhutti monia. HSL sysäsi vastuun liikenteen puuttumisesta Siuntion kunnalle, sillä kunta on liikenteen maksaja. Kunta taas vyörytti vastuuta käyttäjille ja perusteli liikenteen puuttumista sillä, että aiemmin junan käyttäjiä oli lauantaisin noin 80 ja sunnuntaisin noin 50. HSL:n edustajat vakuuttelivat, että liikenteen lisääminen on mahdollista jos käyttö lisääntyy, mutta tällainen tavallinen kuntalainen kysyy, että miten viikonloppuliikenteen käyttö voi mitattavasti lisääntyä, jos liikennettä ei ole?
Viikonlopun joukkoliikennettä tullaan mahdollisesti hoitamaan bussiliikenteellä, jos viikonloppuliikennettä ylipäänsä päädytään järjestämään, kertoi sivistystoimenjohtaja Jukka Pietinen, joka edustaa Siuntion kuntaa joukkoliikenneasioissa. Näin käyttäjänäkökulmasta 1,5 h bussimatka Helsinkiin kuulostaa paljon raskaammalta kuin 41 minuutin junamatka. Olisi mukavaa jos päätöksentekijöiden luonnokset perustuisivat kokemusasiantuntijuuteen. Junaradan varressa on esimerkiksi Sellon ostoskeskus, kohta Triplan ostoskeskus, Hartwall Areena ja Messukeskus ja Helsinkin keskusta kauppoinen ja huvituksineen. Bussiyhteydet eivät suoraan vie mihinkään näistä ja liikennevälinettä vaihtamalla matka-aika pitenee ja mutkistuu entisestään.
Yleisöstä nousi toiveita syöttöliikenteen tehostamisesta Kirkkonummen asemalle, bussipysäkkien paremmasta merkitsemisestä, liikennöimisestä Lohjan sairaalaan terveyspalvelujen äärelle. Tämä viimeksi mainittu nousseekin paremmin esille, jos sote-uudistus nytkähtää eteenpäin ja oman kunnan terveyspalvelut niukkenevat nykyisestä.
Yksi illan parhaista kommenteista kannusti kuntaa tehostamaan joukkoliikenteen markkinointia kaikille kuntalaisille ja erityisesti perustelemaan autoileville kuntalaisille miksi joukkoliikenne olisi kätevämpi, nopeampi tai parempi! Siinä on kunnan markkinoinnin suunnittelijoille haaste.
Hienoa, että liikenne kehittyy ja selkiytyy, toivottavasti saadaan pian myös viikonloppuvuoroja ja ehkä myös länsisuuntaista liikennettä! Kiitos kaikille kunnan virkamiehille, kuntapoliitikoille ja lobbareille, jotka olette työskennelleet joukkoliikenteen kehittämiseksi. Purnaamisen lomassa kiittely jää välillä turhan niukaksi.