HSL järjesti tänään asukasillan siuntiolaisille siitä, mitä Siuntion vuodenvaihteessa alkava HSL-jäsenyys tuo tullessaan.

Kenties tärkeimpänä uudistuksena: Vuodenvaihteesta lähtien yhdellä ja samalla HSL:n lipulla voi matkustaa koko HSL-alueella: junalla, busseilla, länsimetrolla, raitiovaunuilla ja Suomenlinnan lautalla. Matkakortin voi tilata HSL:n verkkokaupasta, tai matkan voi maksaa mobiililippusovelluksella. Jatkossa Siuntion kirjasto on palvelupiste, josta saa matkakortteja ja jossa voi ladata lippuun matkustusaikaa tai -arvoa. Kirjasto on HSL:ään liittymisen kunniaksi poikkeuksellisesti uudenvuodenpäivänä auki.

Oma päällimmäinen tunteeni koko hankkeesta on syvä huojentuminen. Syksyllä 2015 liikenneministeri Berner ilmoitti, ettei liikenneministeriö jatkossa ostaisi junaliikennettä Länsi-Uudellemaalle, ja Siuntiolle tuli hätä: ilman junaliikennettä Siuntiolla ei olisi minkäänlaisia mahdollisuuksia kehittyä pääkaupunkiseudun kehyskuntana. Mutta nyt, HSL:ään liittymisen myötä, kun valtio ei enää liikennettä osta, Siuntio järjestää liikenteen itse yhteistyössä muiden alueen kuntien kanssa. Tämä yhteistyö toteutetaan käytännössä kuntien yhteisessä HSL-kuntayhtymässä.

Kun Siuntio jatkossa järjestää liikenteen itse, kunnalla on aiempaa paremmat mahdollisuudet vaikuttaa siihen, millaisia joukkoliikennevuoroja meillä ajetaan. Haittapuolena asiassa on tietenkin, että kun valtio ei enää osta meille joukkoliikennettä, meidän on tuettava sitä kunnan varoista. Kun kunnan taloustilanne on muutenkin tiukka, on kyllä tarkkaan harkittava, missä joukkoliikenteeseen panostetut eurot tuovat parhaan mahdollisen hyödyn. Yhtenä tärkeänä parannuksena, HSL:n Siuntio-sivulla kerrotaan, että jo 10.12.2017 saadaan liikenteeseen kaivatut arkijunavuorot klo 7.49 Siuntiosta Helsinkiin ja klo 16.22 Helsingistä takaisin Siuntioon. (Ennen vuodenvaihdetta HSL:n liput eivät kuitenkaan vielä kelpaa Siuntioon saakka, vaan siihen asti on käytettävä VR:n vyöhykelippuja.)

Asukastilaisuudessa keskusteltiin paljon viikonlopun liikenneyhteyksistä. Yleisö kaipasi aiempia viikonloppujunavuoroja ja Siuntion sivistystoimenjohtaja kertoi, että tällä hetkellä keskustellaan joistakin linja-autoyhteyksistä Siuntion keskustasta Kirkkonummen asemalle. Juna olisi tietenkin paljon nopeampi, mutta matkustajamäärät ovat niukkoja: kun viikonloppujunavuoroja vielä oli, Siuntiosta oli lauantaisin yhteensä n. 90 nousua ja laskua ja sunnuntaisin n. 50. Kun lauantaisin kulki kolme junaa kumpaankin suuntaan, se tarkoittaa noin 15 matkustajaa junaa kohti, mikä ei vaikuta kovin tehokkaalta, kun junaan mahtuu n. 400 matkustajaa. Linja-autoliikenteen arvellaan tulevan paljon halvemmaksi.

Haluan kyllä nähdä sitten aikanaan jonkinlaiset laskelmat siitä, mitä viikonloppujen junaliikenne maksaisi kunnalle. Ounastelen kyllä, että junavuorot tulisivat kunnalle matkustajamääriin nähden niin kalliiksi, ettei se ehkä ole oikein tehokasta rahankäyttöä. Aiemminhan tilanne oli toinen, kun valtio maksoi meille junat.

Kärsivällisyyttäkin tässä saa oppia. Kun tässä nyt hahmotellaan joitakin bussivuoroja Siuntion ja Kirkkonummen välille, kysyin, voisivatko ne jatkossa ajaa Matinkylään länsimetron pääteasemalle asti. Ajatukseni voisi kuulemma olla harkitsemisen arvoinen, mutta ajankohtaiseksi se tulisi vasta muutaman vuoden kuluttua: Kirkkonummen linjastosuunnitelma on laadittu tuonne 2021 asti, ja muutoksia voitaisiin alkaa harkita vuoden 2020 tietämillä. Tämä tuntuu tietysti äkkiseltään turhauttavan hitaalta ja kankealta, mutta toki joukkoliikennettä on syytä suunnitella pitkäjänteisesti ja harkiten, ja liikennöitsijöiden kanssa tehtävät sopimuksetkin sitovat aina aikansa.

Muutenkin tilanne vaatii sikäli kärsivällisyyttä, että Siuntion joukkoliikenne ei suinkaan ole valmis vuodenvaihteessa, vaan tämä on vasta uuden aikakauden alku. Asukasillassa kuulimme, että sieltä täältä puuttuu bussipysäkin merkkejä, eivätkä bussinkuljettajat ole aina tienneet, missä pysäkit ovat. Nämä varmasti ovat asioita, jotka saadaan kyllä korjattua. Ja jos siuntiolaiset totuttelevat HSL:ään, myös HSL opettelee tuntemaan meitä: missä siuntiolaiset asuvat, mihin aikaan ja minne he haluavat kulkea. Uskon vahvasti, että HSL:n asiantuntevien liikennesuunnittelijoiden avulla saadaan aikaan mahdollisimman hyvä joukkoliikenne Siuntioonkin. Ihmeitä ei silti pidä odottaa: tosiasia kuitenkin on, että Siuntiossa ei sittenkään ole kovin paljon joukkoja täyttämään joukkoliikenteen vuoroja, ja harvahkosti asutulla alueella hyvätasoisen joukkoliikenteen järjestäminen kävisi kovin kalliiksi.

Kuulemma seutulipun käyttöönotto on yleensä lisännyt joukkoliikenteen kysyntää, kun HSL:n yksinkertainen lippujärjestelmä helpottaa matkustamista. Toisaalta lisää vuoroja voidaan järjestää, jos niille vaikuttaa olevan kysyntää. Äänestäkää matkakortillanne!