Saksan vihreiden eurovaalitulos ylittää asteikon.

Vihreä aalto löi rantaan eurovaaleissa: vihreät saivat historiansa parhaan vaalituloksen. Vihreä europarlamenttiryhmä on kasvamassa 52:sta peräti 71 europarlamentaarikkoon. Vahvinta vihreiden menestys oli Saksassa, jossa puolue sai ääniä toiseksi eniten, lähes 21 prosentin osuudella kaikista äänistä. Ranskan vihreät, Europe Écologie-Les Verts, nousi 8,9 prosentista 13,3 prosenttiin. Irlannin vihreät nosti kannatuksensa viidestä viiteentoista prosenttiin. Portugalin vihreät saivat ensimmäisen europarlamentaarikkonsa. Alankomaissa vihreät nousi 10,5 prosenttiin.

Suomessa vihreiden tulos oli äärimmäisen vahva 16,0 prosenttia, missä on 6,7 prosenttia lisäystä edellisistä eurovaaleista. Kun Suomesta valitaan 13 europarlamentaarikkoa, tulos merkitsee sitä, että päättyneen kauden euroedustajamme Heidi Hautala saa tulevalla kaudella kollegakseen Ville Niinistön.

Jos Iso-Britannia todella eroaa Euroopan unionista, siltä vapautuvia europarlamenttipaikkoja jaetaan muille maille. Se merkitsisi sitä, että näissä eurovaaleissa neljänneksitoista tullut Alviina Alametsä nousisi europarlamenttiin kolmanneksi suomalaiseksi vihreäksi.

Siuntiossa vihreiden tulos oli komeat 15,0 prosenttia. Myös meillä vihreiden listan kärjessä olivat Hautala ja Niinistö. Meillä tosin Hanna Halmeenpää olisi kiilannut yhdellä äänellä Alametsän ohi brexit-mepiksi.

Vihreän europarlamenttiryhmän puheenjohtaja ja vihreä kärkiehdokas Ska Keller toteaa:

Vihreä aalto pyyhkäisi Euroopan yli. Haluamme kiittää jokaista, joka on äänestänyt muutoksen ja ilmastotoimien puolesta. Vihreät puolueet ovat ylittäneet odotukset mm. Saksassa, Ranskassa, Irlannissa, Tanskassa, Suomessa ja Itävallassa, ja ne nousevat yhä tärkeämpään rooliin Euroopan poliittisessa keskustelussa tulevina vuosina. Äänestäjien meitä kohtaan osoittama luottamus on sekä tehtävä että velvollisuus toteuttaa vihreää politiikkaa.

Vaikka eurovaalit ovat maanosan laajuiset, jokainen eurooppalainen on paikkakunnallaan paikallinen, ja politiikka on aina paikallista. Siuntion Vihreiden puolesta haluammekin kiittää niitä siuntiolaisia aktiiveja, jotka tekivät eurovaalikampanjaa Siuntiossa. Nyt vaalien jälkeen on vielä joitakin kunnallisia kokouksia ennen kesätaukoa, ja syksyllä taas jatketaan. Ja ellet vielä ole Vihreiden jäsen, nyt on erinomainen hetki liittyä mukaan!