Tänäkin vuonna ajattelin kirjoittaa jutun syrjinnän ja rasismin vastaisella viikolla, jota siis vietetään parhaillaan eli 21.-27.3. Syrjinnän ja rasismin vastainen toiminta on entistäkin tärkeämpää, koska naapurimaamme Venäjä käy sotaa Ukrainaa vastaan ja monet ihmiset joutuvat jättämään kotimaansa. Uutta kotia- ja mahdollisesti kotimaata etsiessä joutuu kohtaamaan monenlaisia vaaratilanteita esimerkiksi oman kansallisuutensa vuoksi.

Pakolaisten avustustyössä käytännön avun lisäksi pienet ystävälliset sanat ovat tärkeitä. Hymy pakolaiselle kertoo, että olet tervetullut, turvassa ja sinua kunnioitetaan.

Kunnat ovat tärkeässä asemassa pakolaisten kotoutumisen varmistamisessa. Vihreässä kunnassa maahanmuuttajien tulisi löytää paikkansa tasaveroisina yhteisön jäseninä. Ukrainan kriisissä kuntien tulisi osoittaa toimintakykynsä majoitustilojen tarjoajina sekä koulutuksen että terveys- ja sosiaalipalvelujen organisoimisessa pakolaisille.

Toinen puoli tämänhetkisessä Ukrainan kriisissä on se, etteivät Suomessa asuvat venäläiset saisi tuntea itseään uhatuiksi tai syrjityiksi. Tavalliset kansalaiset eivät ole sotaa aloittaneet eivätkä ole vastuussa siitä. Siksi on erityisen tarkasti huolehdittava hyvistä väestösuhteista.