Tänään, maanantaina 20.11., vietetään Lasten oikeuksien päivää. Kun seuraa uutisvirtaa, ei vaikuta siltä, että lasten oikeuksia paljonkin kunnioitettaisiin. Sodat ja nälänhädät maailmalla sekä lasten kaltoinkohtelu ovat miltei jokapäiväisiä aiheita mediassa. Pahimpana on nyt Gazassa jylläävä sota, jossa kaikkein viattomimmat eli lapset kärsivät eniten.

Suomessa haasteet ovat toisenlaisia. Sosten (Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö) laskelmien mukaan Suomessa elää 140 000 lasta köyhyydessä. Se on mittava määrä lapsia. Köyhyysrajan alapuolella elävillä on suuri riski siihen, että köyhyyden kerrannaisvaikutukset periytyvät. Näitä ovat mm. huono-osaisuuden siirtyminen sukupolvelta toiselle, matala koulutusaste ja mielenterveysongelmat. Ennaltaehkäisevä työ neuvoloissa, varhaiskasvatuksessa ja kouluissa on äärimmäisen tärkeää. Mielekkäät ilmaiset tai edulliset harrastukset tukevat myös mielenterveyttä. Siksi kuntien ja valtion varoja tulisikin suunnata monipuoliesti opetus- ja sivistystoimeen. Hinta on halpa sekä inhimillisesti että yhteiskunnallisesti kun yksikin lapsi säästyy huono-osaisuuden kierteeltä.