Nyt käydään presidentinvaalien toista kierrosta ja virallinen äänestyspäivä on 11.2. Suomen tasavallan presidentillä on kolme merkittävää tehtävää: presidentti johtaa ulkopolitiikkaa yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa, presidentti on puolustusvoimien ylipäällikkö ja presidentti on arvojohtaja.

Kansainvälinen ympäristö on levoton, sotia käydään ympäri maailmaa. Suomen rajanaapuri on hyökännyt Ukrainaan. Taitavan ulkopolitiikan hoidon merkitys korostuu. Tarvitaan kokenutta ulkopolitiikan osaajaa, neuvottelijaa ja sujuvaa verkostoissa toimivaa henkilöä. Pekka Haavisto täyttää kaikki nämä kriteerit. Hän on ollut ulkoministeri Rinteen ja Marinin hallituksissa ja tottunut työskentelemään EU:ssa. Hän on toiminut myös sekä EU:n erityisedustajana että YK:n erityisasiantuntijana monissa Afrikan maiden kriisien selvittelyissä. Lisäksi hän on johtanut YK:n alaisen UNEP:n tutkimuksia eri konfliktien ympäristövaikutuksista. Ilmasto- ja ympäristökysymykset ovat myös globaaleja kysymyksiä, joten on hyvä, että Suomen presidentillä on vihreällä yhteiskunnallisella taustalla luontainen kiinnostus ympäristökysymyksiin.

Suomi liittyi Natoon Haaviston ollessa ulkoministeri. Nämä keskustelut ja liittymisneuvottelut ovat diplomatiassa ns. raskasta sarjaa. Koko NATO-liittymisprosessi muodostaa hyvän pohjan ymmärrykselle siitä, mitä tarkoittaa Suomen jäsenyys NATOssa ja mitä se edellyttää myös Suomen puolustusvoimilta- ja kyvyltä. Hyvä osaamispohja puolustusvoimien ylipäällikölle.

Lienee tärkein tehtävä tai ainakin yksi kolmesta tärkeästä tehtävästä oman kansan arvojohtajana oleminen. Presidentin ääni kuuluu ja presidentin sanavalinnoilla on merkitystä. Vain yhtenäinen kansa voi olla vahva kansa. Presidentin tulee kutsua kansalaisia rajat ylittävään yhteistyöhön yhteiskunnan eri sektoreilla, jotta jokainen tuntee itsensä hyväksytyksi, arvostetuksi ja kunnioitetuksi ikään, sukupuoleen, ammattitaustaan, uskontoon tai rotuun katsomatta. Oli vaikuttavaa kuulla, että Pekka Haavisto oli käyttänyt osan joulustaan jakamalla ruokaa Hurstin ruoka-avussa. Lähimmäisen hätä oli löytänyt konkreettisen auttamisen muodon. Tämä on arvojohtajuutta parhaimmillaan.

Vielä ehdit Siuntiossa Pekan vaalityöhön mukaan:

jaamme flyereita perjantaina 9.2 klo 16-18 Siuntioon tulevien junien matkustajille

Lauantaina 10.2 klo 12.00-13.30 olemme tavattavissa teltalla Capellan edessä laskiaisen merkeissä.