Kristian von Essen on kirjoittanut seuraavan artikkelin:
Siuntiossa kerrotaan tarinaa VR:n virkailijasta, joka kävi Siuntion asemalla keskellä arkipäivää toteamassa, ettei siellä näkynyt ketään. Tästä hän veti johtopäätöksen, ettei lisää junavuoroja tarvita. Tästä on jo aikaa, mutta siuntiolaiset joutuvat edelleen tyytymään harvoihin vuoroihin, vaikka parannuksia on sen jälkeen tullut. Jos ei ehdi 7.54-junaan, on seuraava vaihtoehto kello 13.24(!), eli viisi ja puoli tuntia myöhemmin. Ja nyt puhutaan arkipäivistä.
Olen aina säälinyt niitä, jotka käyvät koulua Kirkkonummella tai vielä kauempana, sillä he joutuvat lähtemään aivan liian aikaisella junalla, vaikka heidän koulupäivänsä alkaisi vasta kello 12 tai 13. On myös muita autottomia ryhmiä, joiden täytyy päästä asioimaan Kirkkonummelle.
HSL on hiljattain julkistanut suunnitelman uudelle vuoroparille, joka lähtisi Helsingistä kello 8 jälkeen, kun tällä hetkellä kolmas ja viimeinen aamujuna lähtee jo kello 6.52. Juna palvelisi ennen kaikkea niitä, jotka ovat töissä Siuntiossa, mutta asuvat Kirkkonummella, Espoossa, Vantaalla tai Helsingissä. Sama juna lähtisi suunnitelman mukaan takaisin kohti Helsinkiä kello 9.24, mikä on selvä parannus työmatkalaisille, koululaisille ja muille, jotka suuntaavat itään aamuisin. HSL:n tietojen mukaan junan liikennöinti alkaa 11. elokuuta.
Samalla siirretään iltapäivän ensimmäinen vuoro lähtemään Helsingistä nykyistä myöhemmin, kello 14 jälkeen, ja takaisin Siuntiosta kohti Helsinkiä kello 15.24. Yöjunat keskiyön paikkeilla lakkaavat kulkemasta Siuntioon ja takaisin pienen matkustajamäärän takia.
Pitää myös olla jonkinlainen realismi siinä, mitä vaaditaan. On helppo sanoa, että täytyy olla junia tunnin välein Siuntioon ja takaisin, mutta käytännössä kehitys tapahtuu askel askeleelta, ja jokainen askel maksaa. Väylävirasto ja VR valittavat että Helsingin ratapiha on ylikuormitettu, eikä sinne ei mahdu enää uusia junia. Tämä pitää varmasti paikkansa – ruuhka-aikaan.
Mitä ei näköjään ymmärretä on se, etteivät siuntiolaiset vaadi mahdottomia; meitä ei ole hemmoteltu ovelta ovelle kulkevalla joukkoliikenteellä. Toimiva syöttöliikenne, mielellään junalla tai kiskobussilla Kirkkonummelle edes joka toinen tunti, olisi uskomattoman suuri parannus. Ymmärrän myös, ettei Turun juna ehdi pysähtyä Siuntiossa – arkisin. Sen sijaan viikonloppuisin pitäisi pystyä uhraamaan kaksi minuuttia pysähdykselle.
Tärkein pointtini on, että jos löytyy tahtoa, löytyy myös ratkaisu. Noin 15 vuotta sitten jätin valtuustoaloitteen, että Siuntion pitäisi liittyä HSL:ään. Sitä ei tuolloin pidetty realistisena, mutta nyt kunta on ollut osa HSL:ää jo monta vuotta, ja moni asia on parantunut, eritoten yhdenmukainen lippujärjestelmä.
H-juna
Tervetullut lisä on H-juna, joka lähtee Helsingin päärautatieasemalta kello 20.53 keskiviikkoisin, perjantaisin ja sunnuntaisin. Valitettavasti lippusekoilu ei antanut H-junille parasta mahdollista alkua, mutta nyt yhteys toimii hyvin ja HSL:n tavallinen lippu D-vyöhykkeelle kelpaa. Junavuoro mahdollistaa esimerkiksi elokuvissa käynnin Kirkkonummella, Leppävaarassa tai Helsingissä keskiviikkoisin ja perjantaisin.
Sunnuntaivuoro on hieman hankalampi käyttää, koska junia Helsinkiin ei ole, mutta bussi-juna -yhdistelmällä pääsee perille suhteellisen jouhevasti. Bussi 182A lähtee noin kolmen tunnin välein Siuntiosta Kirkkonummelle, ja sieltä voi jatkaa U-junalla Helsinkiin, jolloin matka-aika on tunti ja 20 minuuttia. Siuntiosta Helsingin suuntaan H-juna kulkee kello 21.12 samoina päivinä, eli keskiviikkoisin, perjantaisin ja sunnuntaisin.
Siuntion väkiluku kasvaa ja uusien kerrostalojen rakentaminen on aivan oikein keskitetty asema-alueelle. Jokainen uusi asukas näissä huoneistoissa on potentiaalinen junamatkustaja, edellyttäen että löytyy sopivia vuoroja. Siuntion yritykset ja kunta tarvitsevat työntekijöitä läntiseltä pääkaupunkiseudulta. Tänä päivänä enemmistö kulkee töihin autolla, mutta sen ei tarvitse olla näin. Tulen tekemään parhaani, jotta Siuntiossa saadaan pysähtymään enemmän junia.