Kristian von Essen skriver:
Det berättas om en tjänsteman från VR som kom till Sjundeå en vardag mitt på dagen och konstaterade att ingen människa syntes till på stationen. Av det drog han slutsatsen att det inte behövs flera turer. Det här är länge sedan, men vi i Sjundeå är nog fortfarande ganska förfördelade, även om en del förbättringar har gjorts sedan dess. Hinner man inte till 7:54-tåget mot Helsingfors är nästa alternativ klockan 13:24(!), med andra ord fem och en halv timme senare. Och då talar vi vardagar.
 
Jag har alltid tyckt synd om dem som går i skola i Kyrkslätt eller länge bort, då de är tvungna att ta ett alldeles för tidigt tåg, också om deras första lektion börjar klockan 12 eller 13. Det finns också andra grupper som inte har tillgång till bil och behöver uträtta ärenden i Kyrkslätt.
 
Nu har HRT publicerat planer för en ny tågtur som skulle starta från Helsingfors efter klockan 8, när det tredje och sista morgontåget från Helsingfors till Sjundeå i dagens läge går redan klockan 6:52. Tåget skulle göra det betydligt behändigare för dem som arbetar i Sjundeå men bor i Kyrkslätt, Esbo, Vanda eller Helsingfors. Samma tåg skulle enligt planen starta tillbaka mot Helsingfors klockan 9:24, en klar förbättring för pendlare, skolelever och andra som ska österut på morgonen. Tåget införs enligt HRT:s uppgifter den 11 augusti.
 
Samtidigt senareläggs eftermiddagens första tur från Helsingfors planeras starta efter klockan 14 och åka tillbaka från Sjundeå mot Helsingfors 15:24. Nattågen kring midnatt slutar att gå till och från Sjundeå på grund av för få passagerare.
 
Man måste ha någon slags realism i vad man kräver. Det är lätt att slå ut med handen och säga att vi ska ha ett tåg per timme till och från Sjundeå, men i praktiken sker utvecklingen steg för steg och varje steg kostar. Från Trafikledsverkets och VR:s håll har jag hört klagomål på att bangården i Helsingfors är överbelastad och att det inte ryms flera tåg, vilket säkert stämmer – under rusningstider.
Det man inte tycks förstå är att vi som bor i Sjundeå inte är bortskämda med kollektivtrafik från dörr till dörr. En fungerande matartrafik, helst med tåg eller rälsbuss, till Kyrkslätt ens varannan timme mitt på dagen, under kvällar och veckoslut skulle redan vara en otroligt stor förbättring. Att tågen till eller från Åbo inte hinner stanna i Sjundeå förstår jag också – på vardagar. Men under veckosluten borde det gå att slösa två minuter på ett stopp. Frågan är mycket viktig, eftersom alla inte har tillgång till bil.
Min poäng är att om viljan finns, finns också lösningen. För ungefär 15 år sedan lämnade jag in en fullmäktigemotion om att Sjundeå skulle gå med i Helsingforsregionens trafik (HRT). Den avfärdades då som orealistisk men nu har kommunen varit med redan i många år och mycket har blivit bättre, framför allt det numera enhetliga biljettsystemet.
 
H-tåget
 
Ett välkommet tillskott är H-tågen, som startar från Helsingfors järnvägsstation 20:53 på onsdagar, fredagar och söndagar. Tyvärr gjorde råddet med biljetterna i början att H-tåget inte fick bästa möjliga start, men nu fungerar det bra och en vanlig HRT-biljett för zon D duger. Tågturen möjliggör hemfärd efter till exempel biobesök i Kyrkslätt, Alberga eller Helsingfors på onsdagar och fredagar.
 
Söndagsturen är svårare att använda, då det inte går tåg in mot Helsingfors, men med en buss-tåg -kombination kommer man någorlunda smidigt dit. Buss 182A går cirka var tredje timme på söndagar från Sjundeå till Kyrkslätt där man kan ta ett U-tåg till Helsingfors, resan tar 1 timme och 20 minuter. Från Sjundeå mot Helsingfors går H-tåget 21:12 på samma dagar, onsdagar, fredagar och söndagar.
 
Sjundeå har en rätt så stabil inflyttning och byggandet av nya höghus har koncentrerats till stationsområdet, vilket är helt rätt. Varje ny invånare i dessa lägenheter är potentiella tågresenärer, förutsatt att det finns lämpliga turer. Även företagen i Sjundeå och kommunen behöver personal från västra huvudstadsregionen. I dag kommer de flesta till sitt jobb i Sjundeå med bil, men det behöver inte vara så. Jag kommer att göra mitt bästa för att få flera tåg att stanna i Sjundeå.